Sunday, October 19, 2008

Jemaah Al-Quran dan As-Sunnah

Jemaah al-Quran dan as-Sunnah itu adalah satu pergerakan ke arah menyahut dan memertabatkan perintah Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w). Perintah itu adalah mentaati Allah (a.w) dan mentaati Rasulallah (s.a.w) Bagaimana mentaati Allah (a.w)? Ikuti ajaran al-Quran dan ajaran Rasulallah (s.a.w). Bagaimana mentaati Rasulallah (s.a.w)? Ikuti ajaran as-Sunnah. Hanya Islam yang berpandukan al-Quran dan as-Sunnah yang pasi berjaya dunianya dan akhiratnya.
Sumber ilmunya? Hanyalah al-Quran dan as-Sunnah atau al-hadith. Sumber as-Sunnah? Iaitu 49 kitab-kitab al-Hadith yang dikumpulkan oleh 49 ulama’ muhadithin. Yang utama dijadikan panduan adalah kitab-kitab yang dinamakan ‘Kuttubul Sittah’, iaitu:

· Sahih Bukhari
· Sahih Muslim
· Sunan an-Nasa’i
· Sunan at-Termidzi
· Sunan Abu Daud
· Sunan Ibnu Majah

Guru-guru yang mengajar Jemaah mempelajari atau mendapat ilmu al-Quran (bacaan, tafsir dan penjelasan) dan ilmu al-Hadith melalui guru yang menerimanya pula daripada guru-guru dan mereka pula dari guru-guru mereka – satu kaedah mangkul, musnad dan muttasil. Proses pengilmuan ini sudah berjalan selama lebih 48 tahun. Guru asalnya mendapat ilmu daripada Mekah dan Madinah juga secara mangkul, musnad dan muttasil. Terjamin melalui urusan dan proses tersebut, ilmunya tidak menyeleweng daripada pembelajaran asalnya. Keaslian ilmu tersebut terjamin dan boleh disemak atau dirujuk untuk mempastikan kesahihannya[1].
Secara rengkasnya, panduan kepada Jemaah adalah perintah dan ketetapan Rasulallah (s.a.w) seperti berikut:

· Al-Quran

· As-Sunnah atau al-Hadith

· Dan dari segi penelitian tentang kebatilan cara dan kaedah beramal dan beribadah dan bentuk-bentuk amalan dan ibadah berpandukan kepada ketetapan al-Quran dan as-Sunnah;

· Prinsip pengajian atau pengajaran yakni kaedah penyampaian ilmu kepada Jemaah adalah: buat apa yang diperintah Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w) dan tinggalkan apa yang ditegah atau dilarang oleh Allah (a.w) dan Rasulallah (s.a.w);

· Di dalam perkara solat, secara khusus panduannya adalah as-Sunnah berteraskan sabda Rasulallah (s.a.w) ‘Sollu kama ra aitumuni usalli’;

· Dari segi amalan dan ibadah lainnya berpandukan sabda Rasulallah (s.a.w): ‘Khuzu ‘anni manasikakum’;

· Maksud as-Sunnah itu adalah ‘Iaitu mereka yang mengikut jalanku (yakni, as-Sunnah (Rasulallah (s.a.w)) dan jalan sahabat-sahabatku yakni, ‘Khalifah ar-Rasyidin al-Mahdiyin’)(iaitu, Abu Bakar, Omar, Othman dan Ali);

· Dalam meneliti cara dan kaedah beramal dan beribadah dan cara menentukan bentuk dan jenis-jenis amalan dan ibadah yang haq berpandukan juga hadith-hadith:

( ) Man ‘amila ‘amalan laisa ‘alaihi amruna fahua raddun;

( ) Man akhdatha fi amrina haza malaisa minhu fahua raddu

· Kaedah pembelajaran dan penyampaian mangkul, musnad dan muttasil.
[1] Kaedah pengajian dan pengajaran ini sebenarnya adalah kaedah Islam mengikut as-Sunnah. Contohnya: Rasulallah (s.a.w) memberi tazkirah kepada para sahabat setiap kali selepas solat. Beliau akan berpaling selepas salam, wirid bersendirian dan berdoa bersendirian, mengahadpi para sahabat sama ada duduk (dikelilingi oleh sahabat) atau terus berdiri (seumpama berkhutbah) memberi nasihat kepada para sahabat semuanya tentang pengabdian kepada Allah (a.w) bukan kerana keduniaan. Rasulallah (s.a.w) menrima ilmu mengenai al-Quran selain dengan wahyu, melalui pengajaran secara pemangkulan oleh malaikat Jibrail (a.s) yang datang menemuinya secara berdepan mengajarkannya Islam dan syariat Islam, terutama yang memerlukan demonstrasi atau praktikal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...